نانو فیلتراسیون nf

تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون NF

نانو فیلتراسیون NF یکی از روش های تصفیه آب می باشد که بر اساس غشای نیم تراوا عمل نموده و از نظر کارایی از اولترافیلتراسیون بهتر و از اسمز معکوس پایین تر است. پکیج تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون NF از ممبران هایی با شکل و ساختارهای متنوعی تشکیل شده و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به اسمز معکوس در تصفیه آب های صنعتی بسیار مورد توجه واقع شده است. روش کار نانو فیلتراسیون، مزایا و معایب آن نسبت به سایر روش های تصفیه آب و هر آنچه که باید درباره آن بدانید را در ادامه معرفی خواهیم کرد. با گروه صنعتی هفت؛ یکی از موفق ترین تیم های تولید و طراحی نانو فیلتراسیون (Nanofiltration NF) همراه باشید.

نانو فیلتراسیون NF چیست؟

نانو فیلتراسیون NF به روشی برای تصفیه آب گفته میشود که جریان آب با فشار الکتریکی از غشای نیم تراوا و بارور با حفره هایی به اندازه 0.001 میکرون عبور می کند. با عبور جریان آب تمام ذرات بیشتر از یک نانو از آب جدا خواهند شد و مابقی یون های مفید برای بدن انسان از آن عبور خواهند کرد. یکی از ویژگی های مثبت این شیوه تصفیه آب، حذف مواد ذائد و مواد آلی با وزن بیشتر از 1000 دالتون می باشد که باعث میشود آب درجه خالصی بالایی داشته باشد.

غشا و فیلتر به کار رفته در ساختار پکیج های تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون دارای دو لایه می باشند که یک لایه به منظور حفظ دستگاه در برابر فشار وارد شده به آن عمل می کند. لایه دوم در واقع نقش جداکننده مواد ذائد از آب را دارا می باشد که با تکنولوژی نانو تولید شده و از طول عمر بالایی برخوردار است.

نانو فیلتراسیون

روش کار تصفیه آب با نانو فیلتراسیون

روش کار تصفیه آب با کمک تکنولوژی (Nanofiltration NF) شباهت بسیار زیادی با تصفیه آب به روش اسمز معکوس دارد. برای درک بهتر نحوه تصفیه آب با این روش لازم است ابتدا نگاهی به اسمز و شیوه خالص سازی آب با آن داشته باشیم. اسمز که یک پدیده طبیعی می باشد، بر این اساس عمل می کند که همیشه مواد با درجه شوری پایین به سمت شوری بیشتر جذب میشوند و این مساله براحتی در طبیعت مشاهده می گردد. در تصفیه آب به روش اسمز معکوس و NF عکس این روال در نظر گرفته شده و با فشار آب با درجه شوری بیشتر را به سمت کمتر هدایت می کند.

مطلب پیشنهادی: تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون UF

در ساختار کلی پکیج تصفیه آب به روش NF یک غشا یا ممبران دو لایه در نظر گرفته شده است که آب با فشار الکتریکی از آن عبور می کند. با توجه به بارور شدن ممبران، علاوه بر مواد ذائد و مولکول و ویروس ها، کاتیون های دو یا چند ظرفیتی نیز امکان عبور از آن را پیدا نمی کنند. در نتیجه آب بدست آمده از این روش در نهایت درجه خالصی بالایی داشته و برای صنایع داروسازی و مصارف صنعتی مناسب خواهد بود.

تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون

مقایسه نانو فیلتراسیون NF با اسمز معکوس

با توجه به درجه خالصی آب حاصل از عمل تصفیه آن می توان گفت NF از اولترافیلتراسیون بهتر بوده و از اسمز معکوس کمی پایین تر بوده و میزان نمک موجود در آب بیشتر از از اسمز معکوس است. در تصفیه آب به روش RO (اسمز معکوس) آب درجه خلوص بسیار بالایی داشته و به همین خاطر نیاز به انرژی و هزینه بیشتری در این روش خواهد بود. دقت در روش اسمز معکوس 0.0001 میکرون می باشد و حدود 50 درصد از آب هدر خواهد رفت. در مقابل، در روش NF حدود 30 درصد از آب هدر میرود و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. روش های نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس بیشتر برای محیط های صنعتی و کارخانجات تولید دارو و مواد غذایی کاربرد دارد.

مقایسه نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس

مقایسه نانو فیلتراسیون با اولترافیلتراسیون

یکی از اصلی ترین تفاوت های NF و RF در نوع فشار وارد شده به آب می باشد که در NF نیاز به فشار الکتریکی می باشد و در RF آب بدون فشار خارجی از فیلتر عبور می کند. در نتیجه از نظر میزان مصرف انرژی نانو فیلتراسیون بالاتر از RF می باشد. با توجه به اینکه حفره های غشار میانی در اولترافیلتراسیون دارای قطر 0.01 میکرون می باشد، در نتیجه درجه خلوص آب نسبت به دو روش دیگر کمتر بوده و از نظر قیمت نیز ارزان تر است.

مزایای پکیج تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون NF

پکیج تصفیه آب به روش NF دارای مزایای بسیار زیادی بوده و به همین خاطر است در بخش صنعتی با استقبال بالایی مواجه شده است. مزیت نانو فیلتراسیون و تصفیه آب با این شیوه عبارتند از:

  • حذف آلاینده ها، گل و لای، میکرو ارگانیسم های موجود در آب
  • حذف مواد آلی با وزن سنگین از 1000 دالتون
  • حذف کاتیون های چند ظرفیتی مانند کلسیم، آهن، سولفات، منگنز و نیترات
  • رنگ زدایی و حذف TSS از آب
  • حذف نمک و شوری آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی
  • دارای پساب کمتر نسبت به آب شیرین کن صنعتی RO
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به اسمز معکوس
  • تصفیه آب بدون نیاز به مواد شیمیایی
  • عدم تغییر PH آب پس از تصفیه
  • دبی بالا در آب و محصول خروجی
  • بازدهی بالا نسبت به سایر روش های تصفیه آب

مزیت نانو فیلتراسیون nf

کاربرد تصفیه آب به روش NF

قیمت مناسب پکیج های نانو فیلتراسیون NF نسبت به اسمز معکوس و کارایی بالاتر آن نسبت به روش RF باعث شده است تا در محیط های مختلفی از آن استفاده شود. از جمله مکان هایی که از این شیوه تصفیه آب استفاده میشود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نانو فیلتراسیون در صنعت

با توجه به اینکه در بسیاری از مصارف صنعتی نیاز به استفاده از آب با درجه خلوص خیلی بالا نمی باشد، در نتیجه می توان از NF برای آن استفاده نمود. به عنوان مثال در برج های خنک کننده که در اغلب کارخانجات صنعتی موجود می باشد، به آبهایی نیاز است که درجه سختی پایینی داشته باشند. در نتیجه خلوص بسیار بالای آب های حاصل از اسمز معکوس برای آن کاربرد زیادی نداشته و می توان از تصفیه آب به روش نانو فیلتراسیون استفاده نمود. علاوه براین، می توان در مرحله پیش تصفیه اسمز معکوس از NF استفاده نمود.

تصفیه با روش NF در صنایع دارویی و مواد غذایی

در صنعت داروسازی و مواد غذایی به آب با درجه خلوص متفاوتی نیاز می باشد و با توجه به دقت بالا روش NF در تصفیه خروجی آن در حد مطلوبی قرار دارد. در نتیجه می توان در این صنایع نیز از آن استفاده نمود.

البته لازم به ذکر است که در تصفیه آب شرب نیز می توان از اسن روش استفاده نمود که البته کمی گران تر از RF می باشد. اما با توجه به اینکه یون های مورد نیاز برای بدن در عملیات تصفیه آب حذف نمی گردند، در نتیجه می تواند انتخاب مناسبی برای تصفیه آب شرب خانگی به شمار رود.

قیمت نانو فیلتراسیون NF

با توجه به اینکه نانو فیلتراسیون ها در اندازه و ابعاد و ظرفیت های متفاوتی طراحی و تولید میشود، لذا به طور دقیق و ثابت نمی توان نرخ و قیمت مشخصی را برای آنها ارائه داد. علاوه بر اندازه و ابعاد، چون برخی از قطعات داخلی این تجهیزات وارداتی می باشند، لذا تحت تاثیر قیمت ارز بوده و نوسانات بازار بر آن اثرگذار است. برای استعلام قیمت نانوفیلتراسیون در اندازه دلخواه می توانید با گروه صنعتی هفت در ارتباط باشید.

تولید نانو فیلتراسیون NF در گروه صنعتی هفت

کیفیت به کار رفته در قطعات سیستم های تصفیه آب به روش NF در بخش های صنعتی و خانگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و کارایی، دقت بالا و طول عمر و مقاومت آن باید مد نظر قرار گرفته شود. گروه صنعتی هفت یکی از تیم های حرفه ای در زمینه تولید نانو فیلتراسیون NF و سایر سیستم های تصفیه آب و فاضلاب می باشد. . به منظور استفاده از مشاوره های این تیم و همچنین خرید انواع دستگاه های تصفیه آب، می توانید از راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده نمایید.

به مشاوره نیاز دارید؟

کارشناسان و متخصصان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

محصولات مرتبط

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید